maio 01, 2008

Harry Potter versus Star Wars

O mito do herói foi descrito pela primeira vez em 1949 no livro “O Herói de Mil Faces”, de Joseph Campbell. Esse mito é um conjunto de arquétipos recorrentes em quase todas as lendas, de várias culturas e em vários períodos históricos, ou seja, está presente no inconsciente coletivo de todas as sociedades humanas.



Existem cons
ultorias na indústria de Hollywood especializadas em enquadrar os roteiros adquiridos pelas produtoras no mito do herói. O texto abaixo (em inglês) mostra a semelhança no enredo de dois filmes de sucesso: Star Wars: A New Hope, de 1977 e Harry Potter and the Philosopher's Stone, de 2001.

Star wars A New Hope
Harry Potter and the Philosopher's Stone; Synopsis

Luke Skywalker
Harry Potter is an orphan living with his uncle and aunt on the remote wilderness of Tatooine suburbia. He is rescued from aliens muggks by wise, bearded Ben Kenobi Hagrid, who turns out to be a Jedi Knight wizard. Ben Hagrid reveals to Luke Harry that Luke’s Harry’s father was also a Jedi Knight wizard, and was the best pilot quidditch player he had ever seen. Luke Harry is also instructed in how to use the Jedi light saber a magic wand as he too trains to become a Jedi wizard.

Luke
Harry has many adventures in the galaxy Hogwarts and makes new friends such as Han Solo Ron and Princess Leia Hermione. In the course of these adventures he distinguishes himself as a top X-wing pilot Quidditch seeker in the battle of the Death Star quidditch match, making the direct hit catch that secures the Rebels Gryffindor victory against the forces of evil Slytherin.

Luke
Harry also sees of the threat of Darth Vader Lord Voldemort, who we know murdered his uncle and aunt parents. In the finale, Luke Harry and his new friends receive medals of valour win the House Cup.

All of this will be set to an orchestral scor
e composed by John Williams.


Fiz um trabalho na faculdade sobre essa "indústria cultural":

"O filme não deixa mais à fantasia e ao pensamento dos espectadores nenhuma dimensão na qual estes possam, sem perder o fio, passear e divagar no quadro da obra fílmica permanecendo, no entanto, livres do controle de seus dados exatos, e é assim precisamente que o filme adestra o espectador entregue a ele para se identificar imediatamente com a realidade." (ADORNO & HORKHEIMER, 1997:119).

Fontes:
http://www.clickok.co.uk/index4.html

HORKHEIMER, M., e ADORNO, T. W., Dialética do Esclarecimento: Fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

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